La mostra ‘Paolo dona San Leocadio. Introductor de la pintura del Renaixement a Espanya’ obri les seues portes este dijous i es podrà visitar fins al 15 de març de 2026.
La Diputació Provincial de Castelló presenta en el Museu de Belles Arts la primera exposició monogràfica dedicada a Paolo da San Leocadio i destaca el seu paper com a introductor de la pintura Renaixement a Espanya en 1472. Una fita amb la qual inicia una fructífera carrera de més de quaranta anys en terres valencianes i el convertix en un dels millors pintors actius a Espanya a l'entorn de l'any 1500.
“Paolo da San Leocadio va ser una figura determinant en la història de l'art valencià. La seua arribada a la nostra terra va suposar una autèntica revolució artística. I esta exposició que hui presentem, ens permet comprendre la magnitud de la seua aportació”. Així ho ha destacat el diputat de Cultura, Alejandro Clausell, durant la presentació de l'exposició ‘Paolo da San Leocadio. Introductor de la pintura del Renaixement a Espanya’ que obrirà les seues portes al públic esta vesprada i es prolongarà fins al 15 de març de 2026.
“Esta exposició és una oportunitat única per a descobrir a un mestre que va tindre una relació molt estreta amb Castelló i contemplar obres de gran qualitat que rares vegades es troben en exposicions temporals”, ha assenyalat Clausell.
La mostra del Museu de Belles Arts de Castelló sobre Paolo da San Leocadio permet conjuminar la contemplació matèrica de la qualitat artística de les seues obres amb la constatació del que va suposar la introducció del primer Renaixement procedent directament d'Itàlia, empeltant-se en una pintura dominada pel hispanoflamenquisme.
Una mostra capaç de posar en valor l'aportació del pintor reggiano en el desenrotllament de la incipient tècnica a l'oli, i la seua contribució a la gestació d'un llenguatge autòcton, que fructificarà en tallers com el dels Hernandos o Vicent Macip. “Volem que tots els visitants aprecien com el mestre italià no sols va introduir noves tècniques, sinó que també va contribuir a forjar un llenguatge artístic propi en la nostra terra”, ha ressaltat el responsable de l'àrea de Cultura.
En este sentit, el diputat de Cultura ha subratllat que “per a la Diputació de Castelló és un orgull posar en valor a un artista de talla internacional la trajectòria de la qual a Castelló va deixar una petjada profunda en la història artística”.
I és que el pintor italià, tal com ha expressat Clausell, va mantindre una relació molt estreta amb Castelló. En 1490, ja establit a la ciutat, els membres del Consell de l'Ajuntament de Castelló el van contractar per a l'execució del retaule major de l'emblemàtica església de Santa María, centre neuràlgic de la ciutat, i ho van designar com "lo pus solempne pintor de Spanya".
Este conjunt monumental, hui desaparegut i considerat el major del Regne de València, mesurava més de quinze metres d'altura i va ser elaborat entre 1490 i 1500. Al costat del retaule de Santa María de Castelló, destaquen a la província el retaule del Salvador (1495-1501) i sis de les taules del retaule major (1513-1519) amb escenes de la vida i llegenda de l'apòstol Santiago, destinats a la parròquia de Vila-real i conservats a l'Església arxiprestal d'esta ciutat.
“Estes obres són un testimoniatge excepcional del mestratge de Paolo da San Leocadio i de la riquesa artística que la nostra província ha conservat al llarg dels segles”, ha indicat Clausell.
Així doncs, l'exposició, comissariada per Ximo Company i Isidro Puig, presenta una selecció de quinze obres, moltes d'elles inèdites o redescobertes, incloent-hi peces fonamentals com l'Anunciació i el Christus Patiens, i La Lamentació de sobre el Crist mort del Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Entre els majors atractius destaquen noves aportacions al corpus leocadiano, com la Lamentació sobre Crist mort de la Galeria Caylus, una obra extraordinària que els experts situen cronològicament entorn de 1507-1508. També s'inclou la Dormició de la Verge atribuïda al seu fill i col·laborador, Felipe Pablo da San Leocadio. Esta obra, posterior a 1525, és objecte d'un capítol dedicat en el catàleg com la Verge de Gràcia d'Enguera.
Altres obres destacades són L'Oració en l'Hort, L'Oració en l'Hort, Crist Nazareno, la Verge amb el Xiquet i Sant Juanito. En conjunt, esta exposició celebra la maduresa artística i la versatilitat de Paolo da San Leocadio, confirmant la seua innegable categoria artística i el seu rol decisiu en la implantació del llenguatge renaixentista en la pintura hispànica.